مالکیت معنوی : مفاهیم کلیدی

 هر چیزی  که در رابطه با حیطه ی اختراع یا خلق های هنری باشد ، زمانی که مالکیت معنوی یک مالکیت حقیقی باشد ، ممکن است شما فقط مالکیت یک نسخه از آن را داشته باشید اما بیش از آن را نه – بنابراین داشتن یک نقاشی (حق مالکیت واقعی) به طور خودکار به شما حق داشتن  نسخه های دیگری از آن (حق مالکیت معنوی) را نمی‌دهد.

شاید این مقاله را نیز دوست داشته باشید : مروری خلاصه بر مالکیت معنوی

  • حق کپی

حق صاحب مالکیت معنوی این است  که مالکیتش چگونه کپی برداری شده است، تغیر کرده است یا حتی فروخته شده است. در بیشتر کشور ها امروزه نیازی به ثبت نام کردن برای حق کپی نیست اما این مالکیت ( به طور انبوهی) باید تمام شده باشد.

  • حوزه ی عمومی

 مالکیت معنوی ای که هیچ حق چاپی برای آن وجود ندارد در حوزه ی عمومی است . این بدان معنی است که هر کسی می تواند  آن را چاپ کرده ، تغییر داده یا بفروشد بدون آنکه به کسی پولی بپردازد یا از کسی اجازه بگیرد. مطالب ایجاد شده قبل از تدوین قانون حق چاپ ، در حوزه عمومی قرار می گیرند. همچنین ، اموال پس از گذشت زمان مشخصی به حوزه عمومی منتقل می شوند (مقدار دقیق آن از کشوری به کشور دیگر تفاوت می‌کند ) . همچنین در برخی کشورها لازم بود که پس از مدت زمان مشخصی ، دوباره علائم تجاری را  ثبت کنید ، اما این به طور کلی دیگر صادق نیست.

  • علامت تجاری

عبارت ، تصویر ، آرم و غیره که برای فروش یا شناسایی یک محصول یا خدمات استفاده می شود علامت تجاری نام دارد. علامت تجاری فقط در صورتی نقض می شود که مالک بتواند نشان دهد که شما به نوعی با استفاده از آن سود می برید یا ارزش آن را به عنوان یک علامت  تجاری تخریب می کنید. به عنوان مثال ، می توانید   فروشگاه تعمیر اتومبیل خود را MacDonald’s Garage ( گاراژ  مک‌دونالد) بنامید و بدون ترس از آن استفاده کنید ، اما اگر علامت شما دارای “M” طلایی بود ، مسئولیت آن را بر عهده خواهید داشت ، زیرا شما از کیفیت قابل تشخیص آرم مک دونالد سود می برید.

  • معامله ی عادلانه

در کانادا ، بند “معاملات عادلانه” در قانون حق چاپ ، به شما امکان می دهد بدون اجازه صاحب حق چاپ ، از آثار دارای حق چاپ استفاده کنید ؛ (اما فقط با تعداد بسیار محدودی ). برای اطلاعات با جزئیات  بیشتر با بخش  (معاملات عادلانه برای آموزش رسانه) مشورت کنید.

  • استفاده ی عادلانه

در ایالات متحده ، اصل استفاده منصفانه به شما این امکان را می دهد تا از یک اثر دارای حق چاپ استفاده کنید  ( اما با یک روش کاملا متحول کننده) به گونه ای که آنچه شما ایجاد می کنید ، اساساً متفاوت است و برگرفته از اصل نیست ؛(برای اهدافی مانند انتقاد ، اظهار نظر ، گزارش اخبار ، آموزش ( چندین نسخه برای استفاده در کلاس را شامل می شود) بورسیه ی تحصیلی  یا تحقیق ، نقض حق چاپ صدق نمی کند. برخی نمونه ها عبارتند از:

 

  1. نقل قول از یک ترانه ، رمان یا کار دیگری در یک بررسی یا اثر مشابه نقد.
  2. نقل قول از یک کار به منظور حمایت از بحث علمی یا سیاسی.
  3. تقلید از یک اثر موجود (هرچند مجریانی که از آهنگ های به خصوصی تقلید می کنند ، اغلب برای اجتناب از مشکلات احتمالی ، مجوزهای دارندگان حق چاپ را می گیرند).

همچنین ، برای استفاده منصفانه ، اثر جدید باید فقط به اندازه ای از محتوای اصلی استفاده کند که برای اهداف آن ضروری باشد و نباید جای اصل را بگیرد یا آن را برای دارنده حق چاپ بی ارزش تر جلوه دهد. به همین دلیل ، اضافه کردن حاشیه نویسی به یک فیلم،استفاده عادلانه به حساب نمی آید زیرا شما می توانید همچنان که فیلم را  تماشا می کنید، ازآن لذت ببرید، همانطور که از محتوای اصلی می برید. و در آخر،  احتمالاً استفاده عادلانه از کار جدید  به حساب می آید  اگر کار برای “اهداف آموزشی بدون سود به جای با سود” در نظر گرفته شده باشد.

معیار های حفاظت فناوری معیار های حفاظت فناوری (TPM) ، همچنین به عنوان “قفل های دیجیتال” شناخته می شوند که در قانون حق چاپ کانادا از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند. اینها ویژگی هایی هستند ساخته شده در هر فایل و دستگاه که دسترسی به محتوا را کنترل می کنند یا کاربر را از ایجاد کپی هایی از آن باز می دارند . تغیرات ایجاد شده  در قانون حق چاپ در سال۲۰۱۲، دور زدن TPMs را به هر طریقی منع و غیر مجاز می کند؛ حتی اگر انجام این کار برای استفاده از حقوق کاربر تعریف شده در قانون بسیار ضروری باشد (مانند خرید و فروش منصفانه) و همچنین ممنوعیت فروش و توزیع دستگاه یا ابزار ها      (از جمله برنامه های رایانه ای) که به کاربران امکان دور زدن TPM ها را می دهند ممنوع کند .

 

منبع : وب سایت مدیا اسمارت