پیش به سوی ارتقا سواد رسانه ای و وب

پیش به سوی ارتقا سواد رسانه ای و وب

اخیرا یک تاکید مجدد به تحصیلات سواد رسانه ای به خصوص در ایالات متحده ایجاد شده است.این احیا شدن بحرانی مجدد به خاطر پرسش نامه ای از مجموعه ی کامن سنس بود که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.این پرسش نامه نشان داد که ۴۰ درصد از دانش آموزان ترجیح می دهند اخبار دریافتی خود را از شبکه های اجتماعی دریافت کنند.۶۰ درصد از همان دانش آموزان اشاره کرده اند که فیس بوک و توئیتر منبع مورد علاقه شان برای دریافت اخبار مورد علاقه شان است. این ساختار زمانی مشکل ساز می شود که تحقیقات به ما می گوید که این دانش آموزان در هر سنی ، به صورت فعال و با دقت و موشکافانه محتوای بدست آمده از این خوراک های خبری شبکه های اجتماعی را بررسی نمی کنند.

محتوای تبلیغاتی اغلب به جای اخبار مشروع و قانونی اشتباه گرفته می شوند در حالی که اینفوگرافیک های مبتنی بر تحقیقات از طرف سازمان های مدافع صرفا از نظر ارزش ، سطحی در نظر گرفته می شوند.همچنین خوراک های خبری ممکن است برای دانش آموزان بی طرفانه و یا دارای ترتیب تاریخی و زمانی به نظر برسند ، اما اینها بیشتر نتایج الگوریتم های طراحی شده ای هستند که هدفشان بالا بردن نرخ کلیک افراد بر روی شبکه ها و لینک ها است، که کلا ربطی به میزان کیفیت و صحت اطلاعات از منبع ندارد.باتوجه به رشد و علاقه ی وافر به شبکه های اجتماعی ، دانش آموزان برای درک پشت پرده های اخبار های رسانه ای نیاز دارند که دست به ماجراجویی و اکتشاف بزنند.

 

در چهارچوب های مدرسه ای ، معلمان اغلب از ابزار هایی نظیر چهارچوب wwwdot و یا از آزمون های craap برای تدریس مفاهیم ارزیابی سطوح وب استفاده می کنند.اگرچه این ، فرایند های دانشگاهی همیشه ، چهارچوب های غیر رسمی و صمیمانه ی یادگیری را منتقل نمی کنند.علاوه بر ان همانطور که مایک کولفیلد ، یکی از همکاران در افتتاحیه های شهری برای انجمن امریکایی کالج های ایالتی و ابتکارات دو بخشی برای پروژه های دیجیتال دانشگاه های دموکرات آمریکایی ، نشان داد که تحقیق تاریخی گروه آموزشی دانشگاه استنفورد ، پیشنهاد می دهد که پیاده سازی این چهارچوب ها ممکن است آنطور که ما انتظار داریم کار نکنند.در بعضی موارد ، طراحان وب نوع چیدمان ها و آدرس های وب خود را تنظیم کرده اند که این آزمایشات را انجام دهند و به ان مساله مسلط شوند.در بقیه افراد ، پاسخ متناقض به سوالات گسترده در این پروتکل ها منجر به عدم توانایی در نتیجه گیری قطعی برای افراد می شود .

پیامد های منفی که از یک شهروند کم اطلاع نتیجه گیری می شود ، ما را به این مساله الزام می کند که برای فرایند های حقیقت یابی راهکار مناسب جایگزین را به سرعت بیابیم.با تشکر از اقای کولفیلد برخی از روش ها را برای سبک سازی این چالش ها پیشنهاد کرده است و وی به آنها چهار حرکت و یک عادت می گوید :

کارهای قبلی را چک کنید : اغلب وب سایت های مورد اعتماد شامل وب سایت های خبری و یا حقیقت یاب مثل پالیتی فکت ، قبلا موضوع مورد مطالعه ی شما را مورد جستجو قرار داده اند و با مدرک و شواهد کافی آنها را مستند کرده اند.این مهم است که به دانش آموزان بیاموزیم و اشاره کنیم که حتما نباید با نتیجه گیری نویسنده موافقت کنیم ، اما حداقل آنها پیش زمینه ی مناسب تر در مورد آن موضوع را درک خواهند کرد.

-به لینک های بالاتر اصلی مراجعه کنید : بسیاری از لینک هایی که در شبکه های اجتماعی مشاهده می کنید لینک های ثانویه و کوتاه هستند که اطلاعات مورد نظر را به صورت میان رده ای از لینک های اصلی نمایش می دهند ، یک تمرین خوب برای این موضوع این است که به دانش آموزان بیاموزید که قبل از قضاوت و تصمیم گیری ، از لینک های اصلی منابع دیدن کنند.

-مطالعات جانبی داشته باشید : اگر لینک اصلی یا منبع از نظر شما مشکوک بود ، یک یا چند لینک و منبع دیگر را جستجو کنید و آنها را مورد بررسی و مطالعه قرار دهید و ببینید که در مورد منبع اصلی شما ، چه مطالبی منتشر شده است . کولفیلد این را پیشنهاد می کند که دانش از یک منبع به دست نمی آید بلکه از مجموعه ای از شبکه های اطلاعاتی و منابع به دست می آید.

-دوباره به عقب بازگردید : گاهی اوقات مطالعات جانبی شما منبع اصلی یا تهیه کننده اطلاعات متناقض را که بر سر موضوعی خاص مدعی بود کلا رد می کند . در سایر موارد ، مطالعات جانبی ممکن است باعث مطرح کردن سوالات دیگری نیز بشود . اگر این مساله رخ داد ، دانش آموزان باید چهارچوب آن ادعا را بازسازی کرده و دوباره به نقطه آغاز مساله باز گردند و یک جستجوی تازه از آن مطلب را آغاز کنند.

آخرین نصیحتی که کولفیلد می تواند برای توسعه سطح سواد رسانه ای در این مسائل داشته باشد ، این است که وضعیت روحی آن رسانه و یا فرد موردنظر چک شود ، محتوای وب سایتی که یک عکس العمل شدید در مورد مساله ای دارد ، و  بررسی موشکافانه نیز در مورد آن مساله انجام نشده است ، باعث می شود که نظر ما به صورت خودکار نسبت به این ادعا و وضع موجود منفی گردد .اغلب ما این نوع مطالب احساسی را بیشتر از سایر موارد مورد اشتراک قرار میدهیم و بازدید بیشتری نیز دارند ، همین امر باعث رواج این خبر در لیست خوراک خبری شبکه های اجتماعی ما می شود .اگر به دانش آموزان کمک کنیم که وقتی این نوع سرتیتر های خبری را می خوانند قدری مکث داشته باشند ، می توانیم درصد برداشت های غلط و خبر های اشتباه را هم برای خود دانش آموزان و هم دیگران کاهش دهیم.

ترجمه اختصاصی نسرا کردستان و به قلم دیوید کوئین مدیر فناوری اطلاعات مدرسه مندون – آپتون ایالت ماساچوست آمریکا